Brev:
Dagsrytme for en følsom 5 måneders pige
22. juni 2012
Alder:
5 mdr.
Dagsrytme for en følsom 5 måneders pige
Hej Helen,
Så er jeg her igen-igen! :)
Denne gang er det lillesøsters rytme om dagen, jeg er i tvivl om. Hun er nu 5 måneder, vokser rigtig fint, og er en dejlig, for det meste smilende og meget opmærksom pige.
De sidste par måneder har det med søvnen været noget rod, og det kan jeg læse mig til er normalt for den alder, men nu tænker jeg, at det er tid til en rytme. Måske er hun for lille til at den allerede skal være der (eller jeg kan måske bare ikke få øje på den), men så tænker jeg, at det i så fald kan være noget at stræbe efter og prøve at hjælpe hende ind i? Jeg har altid haft rigtig svært ved at læse mine piger, så derfor vil en fastere rytme ikke mindst hjælpe mig til at hjælpe lillesøster. :)
Hun bliver næsten ammet fuldt. Får nogle smagsprøver, fordi hun har virket interesseret, men spiser stadig så lidt, så jeg ikke tror hun reelt har så stort behov endnu. Jeg har altid ammet hende 2 gange i hver vågenperiode, lige når hun vågnede hvor hun typisk spiste en del, og så igen lige før putning, så hun i det mindste ikke skulle lægges sulten/tørstig, selvom hun sjældent tager så meget her.
Vi sover stadig sammen, og hun sover ok om natten, vågner typisk 2-3 gange og skal have mad, og det funker vist meget godt. Vi står op alt imellem kl. 5 og 7, alt efter, om hun bliver vækket af familiens lyde, og om jeg kan få hende til at sove videre eller ej (svinger meget).
Nogle dage sover hun 3 lure, fordi hun typisk kun sover 45 min ad gangen. Af og til kan jeg få hende til at tage en ekstra lur, hvis jeg er ved barnevognen før hun for alvor vågner og rokker den lidt, og andre gange er hun lysvågen fra det ene øjeblik til det andet. En sjælden gang kan hun tage sig en “ordentlig skraber” uden hjælp. Men jeg ville jo ønske for vores begges skyld, at denne skraber blev noget tilbagevendende! :)
For når hun sådan små-powernapper hele dagen igennem, kan hun holde sig vågen enormt kort tid, før hun igen er træt, og om eftermiddagen/aftenen er hun typisk rigtig træt men vil ikke tage flere lure før sengetid, der ligger v. 19-20 tiden. Vi får hende meget sjældent til at sove flere lure efter kl 14-15, uanset hvor mange gange vi prøver.
Enkelte dage, hvis hun har sovet længe om morgenen og første lur ligger sent, kan hun faktisk godt nøjes med 2 lure. Er hun mon allerede nået dertil, hvor det er det, vi skal satse på?
Hun protesterer altid mod at komme i barnevognen, men det virker mere som protest mod søvnen end egentlig mod barnevognen. Når vi rammer det berømte “rigtige” tidspunkt at lægge hende på, falder hun faktisk hurtigt i søvn, nogle gange skal der lidt mere gåen med barnevognen til. Jeg har prøvet at putte hende indenfor i sengen eller lægge mig med hende, men ingen af delene fungerer for os. Hun falder ikke i søvn, og hvis hun gør, sover hun ret kort (også selvom jeg putter med hende). Sut og svøb er også prøvet - uden held. Barnevognen er også nok det bedste sted for hende at sove, især fordi når storesøster er hjemme, går det ikke stille for sig, så jeg foretrækker at have hende sovende i haven.
Du må meget gerne komme med et bud på en alderssvarende dagsrytme, det har du før hjulpet os med. :)
Jeg skal lige tilføje et par ting omkring lillesøster, som måske også har relevans. Hun er født ved kejsersnit og virker som en meget følsom pige. Meget lydfølsom og især følsom overfor forandringer. Hvis vi har været ude eller har haft gæster hos os, så reagerer hun ret kraftigt, også dagen efter. Hun reagerede også kraftigt på da vi fjernede liften i barnevognen og havde meget svært ved at sove mange dage derefter, og hun reagerede, da vi flyttede lidt om i soveværelset og ville heller ikke sove om aftenen pludselig.
Hun bliver meget nemt distraheret, også når hun bliver ammet, kan slet ikke koncentrere sig om at spise, hvis der er lyde, stemmer eller fremmede ting at kigge på. Hun har altid været meget glad for mig, og det er først nu den seneste måned, hvor hun og far en blevet rigtig gode venner. Hun kan sagtens smile til “fremmede”, men er ikke voldsomt glad for at blive holdt af andre end far og mor. Hvad tænker du om alt dette, er det noget jeg skal være særligt opmærksom på eller tage meget hensyn til, dog uden at isolere os fuldstændig?
Jeg synes det er svært, fordi moderinstinktet siger jo en ting, samtidig er vi jo en familie, der også skal fungere og en storesøster, der selvfølgelig også skal være plads til på alle måder, og omgivelserne, der jo nogle gange også stiller “krav” til hvad man skal eller bare har alle de “gode” råd... Jeg synes det er svært at føle, at man gør tingene godt nok indimellem....
Med venlig hilsen